Олеся Ігнатова — Б Е З П Е К А В І Н Т Е Р Н Е Т І. Ризики та небезпека Інтернету. Правила безпеки в інтернеті. Поради батькам та дітям.

11.05.2020   Administrator   Категорія: психологія

Б Е З П Е К А     В      І Н Т Е Р Н Е Т І.

 

Ризики та небезпека Інтернету.

Правила безпеки в інтернеті.

Поради батькам та дітям.

 

Інтернет-технології стали природною складовою життя дітей і сучасної молоді. Комп′ютер є не тільки розвагою, але й засобом спілкування, самовираження та розвитку особистості.Самостійне пізнання інформаційного світу дозволяє розширити коло інтересів дитини і сприяє її додатковій освіті, спонукає до кмітливості, привчає до самостійного розв′язання задач.

 

Всесвітня мережа також задовольняє потребу підлітків у лідерстві. Діти, які добре знають комп’ютер та Інтернет, більш адекватно оцінюють свої здібності та можливості, вони більш цілеспрямовані та кмітливі. Щоб повноцінно орієнтуватись у віртуальному просторі, дитині треба вчитися структурувати великі потоки інформації, дотримуючись основних правил безпеки в мережі.

 

Ризики та небезпеки Інтернету для дітей.

1. Доступ до сайтів, що не призначені для перегляду дітьми. Часто дитина може знайти матеріали чи сюжети, які зображають насильство, провокуючи тим самим почуття ненависті та люті у дітей; також небезпека надходить із сайтів, чатів, систем миттєвих повідомлень. Також часто велика кількість сторінок, що не відносяться до змісту обраної теми, відображаються у вигляді додатково спливаючого вікна.

 

2. Контакти з незнайомими людьми через чати, системи миттєвих повідомлень, електронну пошту. На даний час збільшується кількість людей, які використовують подібні методи знайомств не з добрих намірів, а для того, щоб дізнатися у дитини інформацію особистого характеру про неї та її сім’ю. Оскільки реєстрація в Інтернеті проходить анонімно, часто під виглядом 12-тирічної дівчинки може ховатися 40-річний чоловік. Часто такі особи мають психічні відхилення, що може спричинити моральну шкоду дитині через Інтернет, а, інколи, в приватній зустрічі, і фізичну.

 

3. Надання інформації особистого (конфіденційного) характеру. Дитину можуть умовити надати інформацію про себе, таку як ім’я, прізвище, адреса, вік, фотокартка та ін., та про членів своєї сім’ї. Навіть якщо подібна інформація запитується джерелом, що заслуговує на довіру (організація, навчальний центр) такі дані мають надаватися дитиною лише за згодою батьків, чи інших дорослих.

 

4. Проблеми технологічного характеру. Незнання дитини може призвести до неусвідомленого завантаження файла чи небезпечного коду, що призведе до потрапляння комп’ютерного вірусу.

 

5. Питання, пов’язані з покупками та фінансовими витратами. В мережі Інтернет можна зробити масу приємних онлайн покупок.Тому дивлячись з кута нашої проблеми це означає, що дитина може зробити покупку без відома дорослих.

 

10 простих правил для безпеки в Інтернеті.

 

У той час, як Україна потерпає від війни на Сході та інформаційної війни, ще одна війна відбувається у просторі безпеки користувачів Інтернету.  На думку Івана Соколова з проекту CERT-UA, структурного підрозділу Державного центру захисту інформаційно-телекомунікаційних систем, Україну метафорично можна порівняти із дикими джунглями Інтернету. Проблема кібербезпеки є гострою як для держави загалом, так і для кожного окремого користувача. Журналісти, які найбільше працюють з інформацією, мають особливу потребу у регулярному самостійному аудиті інформаційної безпеки.

 

Дотримання 10 простих правил для безпечного користування мережею дозволить убезпечити себе від основних загроз, що супроводжують роботу онлайн.

1. При встановленні будь-якого програмного забезпечення на комп’ютер читайте політику конфіденційності. Це саме стосується і налаштувань.

2. Гарний пароль складається не менше ніж з 15 символів. Серед них є цифри, букви (великі та малі) та символи. Для 10-значних паролей вже давно є готові райдужні таблиці (rainbow table).

3. Змінювати такий пароль варто кожні 3 місяці. Це саме той час, який орієнтовно потрібен для підбору ключа для зламу.

4. Варто мати різні паролі для різних акаунтів. Якщо ви використовуєте один і той самий пароль –  зламати доступ до будь-якого вашого профілю буде набагато простіше.Для зберігання паролей можна використовувати такі програми: passwordbox1passwordmsecure.

5. Варто встановити двофакторну верифікацію для пошти на gmail/yahoo, фейсбуку та твіттера. Це ускладнює шлях зламу вашого акаунту для шахраїв.

6. Телефон – це у більшості випадків уже не просто засіб, за допомогою якого можна дзвонити. Те, що у вас у руках – це маленький комп’ютер. Для нього так само потрібно встановлювати антивірусні програми. Це ж стосується і планшетів.

7. Ніколи не відкривайте незнайомі посилання та підозрілі файли, які приходять в електронних повідомленнях, навіть від перевірених людей. Скопіюйте і перевірте, що це, через відповідні програми, наприклад, url void.

8. Все, що існує в cloud чи будь-якому іншому віртуальному сховищі – вже є в Інтернеті. Відповідно, до цих даних можуть отримати доступ. Нещодавний злам iCloud зі світлинами оголених американських зірок тому приклад.Як це змогли зробити – вже описано у матеріалі на TJournal.

9. Якщо ви користувач макбуку та впевнені, що на ньому немає вірусів – ви помиляєтесь.

10. Особисто ваша електронна скринька чи інший акаунт можуть і не бути метою зламу. Однак, ви можете спілкуватись з людьми, яких хочуть «зламати» через ваш мобільний телефон чи електронну пошту, тож пильність не буде зайвою.

Поради батькам.

1. Разом з дітьми розробіть правила користування Інтернетом. Особливо домовтеся з ними про прийнятний час роботи в Інтернеті і сайти, до яких вони збираються заходити.

 

2. Знайдіть час для відвідування сайтів разом з дітьми та заохочуйте їх ділитися з вами знаннями, отриманими в Інтернеті.

 

3. Якщо діти спілкуються в чатах, використовують програми миттєвого обміну повідомленнями, грають або займаються чимось іншим, що вимагає реєстраційного імені, допоможіть дитині його вибрати і переконайтеся, що воно не містить ніякої особистої інформації.

 

4. Наполягайте на тому, щоб діти ніколи не видавали своєї адреси, номера телефону або іншої особистої інформації. Наприклад, місце навчання або улюблені місця для прогулянки.

 

5. Навчайте дітей не розміщувати свої чи сімейні фотографії.

 

6. Поясніть, що давати свої паролі не можна нікому, крім батьків, навіть найближчим друзям.

 

7. Поясніть, що не потрібно відповідати на невиховані й грубі листи. Якщо отримали такі листи, то потрібно сповістити про це батьків чи вчителів.

 

8. Скажіть дітям, що їм не слід зустрічатися з людьми, яких вони знають тільки з Інтернету. Поясніть, що ці люди можуть виявитися зовсім не тими, за кого себе видають. Якщо ж це необхідно, то спочатку треба спитати дозволу батьків. Зустріч у громадському місці та й у присутності батьків.

 

9. Скажіть дітям, що не все, що вони читають або бачать в Інтернеті, - правда. Привчіть їх запитувати вас, якщо вони не впевнені.

 

10. Навчіть дітей поважати інших в Інтернеті. Переконайтеся, що вони знають про те, що правила етикету діють скрізь – навіть у віртуальному світі.

 

11. Наполягайте, щоб діти не завантажували музику, комп'ютерні ігри та інші програми без вашого дозволу.

 

12. Поясніть, наскільки небезпечно для комп’ютера переходити на посилання, адреси яких вам невідомі.

 

13. Контролюйте діяльність дітей в Інтернеті за допомогою сучасних програм. Вони допоможуть відфільтрувати шкідливий вміст, з'ясувати, які сайти відвідує дитина і що вона на них робить.

 

СЛОВО ДО БАТЬКІВ.

 Шановні батьки!

Інтернет пропонує дітям і молоді фантастичні можливості для спілкування, дослідження, зв'язку та творчості в онлайні. Однак із використанням Інтернету пов’язані певні ризики. Зокрема, це вікно у світ, який також належить дорослим і містить матеріали, що не завжди підходять для дітей. Психологічна реабілітація дітей, що стали жертвами сучасних інтернет-комунікаційних технологій (залежність від ігор, від блукання веб-сторінками або спілкування чи використання в порнографії) дуже складна і специфічна. В Україні немає спеціалістів та закладів, які б могли надати професійну реабілітацію. Тому краще запобігти цим явищам, ніж потім шукати можливостей реабілітувати наших дітей.

Дієвим способом мінімізації небезпек для дітей в Інтернеті є визначення та дотримання деяких правил. Упровадження загальних правил  це добра нагода поговорити з дитиною про безпечне використання Інтернету:

1. Час, проведений за комп'ютером, слід обмежити, щоб це не нанесло шкоди здоров'ю дитини. Ігрова комп’ютерна залежність дітей стала великою проблемою в усьому світі. Вона схожа на наркозалежність і потребує серйозної медичної та психічної реабілітації.

2.Краще поставити комп'ютер у кімнату, якою користуються всі члени родини, наприклад у вітальню. Бажано, щоб біля дошкільнят під час використання ними Інтернету перебував хтось із дорослих.

3.Доступ дітей до Інтернету має обмежуватися знайомими сайтами, погодженими заздалегідь. Більш досвідчені діти можуть знаходити знайомі сайти, використовуючи меню «Обране» браузера.

4.Крім того, надаючи своїм дітям можливість працювати в Інтернеті, поясніть їм:

o що робити, якщо щось викликає в них занепокоєння під час роботи в Інтернеті;

o   як захистити особисті дані;

o   навіщо і як потрібно стежити за безпекою;

o   як слід поводитися;

o як користуватися чатами, групами новин і службами миттєвих повідомлень.

 

 

11 правил безпеки в інтернеті, яких батьки мають навчити дітей.

20% із більш ніж мільйона жертв онлайн-злочинності – діти, які встановили вірусну програму на комп'ютер батьків, пише TheDailyMail.

Діти легко привчаються до використання інтернету, і саме на цьому етапі старші повинні втрутитися й допомогти їм дізнатися про безпеку в мережі.

Нагадуємо про кілька важливих моментів, які дорослі мають розповісти дітям.

1. Проговорити основні правила.

Із зовсім малою дитиною чи старшим підлітком важливо спочатку обговорити базові правила. Почати можна з того, що нічого на 100% не є приватним у мережі.

2. Бути обережним з особистою інформацією.

Спершу варто пояснити, що таке персональні дані. Напишіть докладний список і розтлумачте, чому важливо максимально зберігати їх у таємниці.Нагадайте дитині, що вона повинна попереджати вас, коли оприлюднює щось із списку в інтернеті.

3. Використовувати паролі.

Діти уже з раннього віку починають створювати свої акаунти у соцмережах та власні електронні скриньки.Попри те, що сайти самі регулюють, наскільки безпечним є пароль, батьки також мають проконтролювати цей процес.Можна попередньо розповісти, що пароль повинен містити різні символи й попередити, що його нікому не можна розповідати.

4. Обговорити, що можна поширювати у соцмережах.

Діти особливо люблять проводити час у соціальних мережах, тож варто пояснити їм, що можна поширювати у своїх профілях, а що – ні.

5. Зробити спілкування у Whatsapp і Telegram безпечним.

Підлітки часто спілкуються за допомогою Whatsapp, Viber і Telegram, не усвідомлюючи, що їхні чати не є 100% приватними.

Саме тому варто розповісти, що не можна писати там про свої банківські рахунки чи паролі.

6. Ділитися новими уміннями.

Розповідайте дитині про те, як оновилася стрічка новин на Facebook чи які зміни відбулися у додаванні відео на Instagram.  Це допоможе дітям легше пристосуватися до нововведень й уникнути пов'язаних із ними проблем.

7. Пояснити небезпеку безкоштовного публічного Wi-Fi.

Діти люблять безкоштовний Wi-Fi – а хто не любить? Поясніть їм, що ці мережі можуть робити доступними їхні дані.

8. Завантажте VPN (virtual private network).

VPN-підключення допоможе ефективно захистити користувачів.

9. Убезпечити від ігрових афер.

Домовтеся про те, що діти скачуватимуть ігри під вашим наглядом або самі завантажуйте розваги для них. Щоразу переконуйтеся також, що ви використовуєте перевірені сайти й додатки.

10. Не розмовляти із незнайомцями у чатах.

Діти охоче долучаються до чатів і груп, але важливо попередити їх стосовно небезпеки спілкування із незнайомими людьми.

11. Не вірити рекламі в електронній пошті.

Не все те золото, що блищить. Варто пояснити дітям, що приголомшливі акційні пропозиції, які надходять в електронних листах – обман і спосіб заволодіти особистою інформацією користувача. 

 

Як контролювати поведінку дітей в Інтернеті.

Здійснювати батьківський контроль поведінки дітей в Інтернеті можна за допомогою різного програмного забезпечення, зокрема засобів батьківського контролю, які пропонує операційна система Windows Vista або програма Kaspersky Internet Security.

Користуючись цим  програмним забезпеченням, ви зможете відфільтрувати шкідливий вміст, з’ясувати, які сайти насправді відвідує ваша дитина і що вона на них робить, установити часові рамки використання комп’ютера в цілому й  Інтернету зокрема, блокувати деякі небажані дії з боку ваших дітей тощо.

Онляндія  спільна ініціатива програми Microsoft «Партнерство в навчанні», соціально відповідальних комерційних структур, неурядових організацій, за підтримки громадсько-соціальних діячів.

Цей сайт (http://www.onlandia.org.ua/ ) містить матеріали для дітей, батьків і вчителів (інтерактивні сценарії, короткі тести, готові плани уроків), завдяки яким діти зможуть освоїти основи безпечної роботи в Інтернеті. На сайті подано доступну, практичну інформацію з інтернет-безпеки, ознайомившись з якою навіть користувачі-початківці зможуть ефективно використовувати ресурси мережі й захистити себе від небажаного контенту.

 

Як повідомити про проблеми.

Звернувшись на Національну «гарячу лінію» з питань запобігання насильству та захисту прав дітей за телефоном 0 800 500 335 або за електронною поштою [email protected], можна отримати такі консультації:

1.Поради та правила безпечної поведінки дітей під час користування Інтернетом.

2.Поради батькам щодо безпечної роботи дітей в Інтернеті.

3.Попередження комп’ютерної залежності та можливість отримання психологічної допомоги.

4.Юридичні консультації щодо злочинів проти дітей в Інтернеті.

5.Допомога у випадках чи підозрах загрози дітям через Інтернет.

 

Веб-сторінки, що пропагують насильство та жорстокість.

Жорстоке поводження і шкідливий вплив на дітей і підлітків в Інтернеті охоплює:

  • виготовлення, розповсюдження і використання матеріалів, що зображують насилля, включаючи сексуальне;
  • чіпляння або «залицяння» в мережі, входження в довіру дитини з метою залучення її у ситуацію, де їй може бути заподіяна шкода;
  • показ і пропаганда матеріалів, що можуть завдати психологічної, фізичної або іншої шкоди;
  • домагання, шантаж або залякування, включаючи переслідування.

Про веб-сайти, що пропагують насильство й жорстокість або розпалюють ненависть, расову дискримінацію, слід повідомляти в Департамент боротьби зі злочинами, пов'язаними з торгівлею людьми, МВС України та управління (відділи) БЗПТЛ ГУМВС, УМВС. Телефон довіри Департаменту: +38 (044) 254–76–04.

 

Поради від Google: 5 простих дій, як убезпечити себе в інтернеті.

1. Перевірити оновлення програмного забезпечення.

Щоб захистити себе в Інтернеті, користувачеві рекомендують переконатися, що на всіх пристроях завжди використовується остання версія програмного забезпечення. Деяке програмне забезпечення, наприклад Chrome, оновлюється автоматично, але в інших службах, не варто натискати «нагадати мені пізніше» у відповідь на повідомлення — краще приділити час, аби відразу встановити ці оновлення.

2. Використовувати унікальні паролі для всіх облікових записів.

Двоє з трьох респондентів опитування Harris Poll (65%) заявили, що повторно використовують той же пароль для декількох акаунтів. Але це збільшує ризики для безпеки. Це як використовувати один ключ для будинку, машини та офісу — якщо потенційний зловмисник отримає доступ до одного, всі вони можуть бути зламані.

Рекомендовано створювати унікальний пароль для кожного облікового запису, щоб усунути цей ризик, і переконатися, що кожен пароль складно вгадати, і він містить щонайменше вісім символів. Розгляньте можливість використання менеджера паролів (наприклад, вбудованногоу браузер Chrome), який допоможе створити, захистити і відстежувати всі паролі для облікових записів в Інтернеті.

3. Налаштувати номер телефону або адресу електронної пошти для відновлення доступу до аккаунту.

Додавання до облікового запису інформації для відновлення може допомогти швидше повернутися до свого облікового запису в разі втрати доступу. Опція відновлення доступу повідомить про наявність підозрілої активності в акаунті або заблокує завикористання облікового запису без дозволу.

4. Встановити двоетапну перевірку.

Налаштування двоетапної перевірки зменшує ймовірність отримання несанкціонованого доступу до облікового запису. Кожен третій респондент (31%) не використовує двоетапну перевірку, чи не знає, використовує її чи ні.Двоетапна перевірка затребує зробити ще один крок для входу в аккаунт крім імені користувача та пароля. Це шестизначний код, згенерований програмою, підказка, отримана на надійному пристрої, або використання фізичного ключа безпеки.

«Перевірка пароля».

Розширення для Chrome Password Checkup призначається для захисту даних для інших облікових записів, а не тільки програм і сайтів Google. Якщо виявиться, що ім’я користувача та пароль на сайті скомпрометовані, розширення надішле автоматичне попередження і запропонує змінити пароль.

«Перехресний захист акаунтів».

Якщо користувач увійшов до інших програм або сайтів із аккаунтом Google, вони можуть бути вразливими. «Перехресний захист акаунтів» у теорії може вирішити цю проблему, коли програми і сайти її виконують, Google може надсилати їм інформацію про події, пов’язані з безпекою, наприклад, про захоплення облікового запису, щоб вони також могли захистити користувача.

Tehnot.com раніше повідомлявпро найбільший витік в історії: 2,2 млрд логінів і паролів потрапили в мережу, а також розповідав про найпростіші способи убезпечитися в інтернеті (і телефоні).

 

Слово до дітей.

Наприкінці XX та початку XXI ст. особливо важливого значення набуває інформація. Усе частіше нам потрібно володіти швидкими й точними даними про предмет діяльності. Причому своєчасність отримання потрібної інформації стає надзвичайно важливою. У цей час найбільш зручним способом одержання й передачі різноманітної інформації є використання всесвітньої комп'ютерної мережі Інтернет.

Будь обережним!

В Інтернеті є, звичайно ж, своя небезпека. Сьогодні немає засобів впізнання особи, з якою спілкуєшся, тому важко перевірити інформацію щодо співрозмовника. Є дуже багато випадків, коли себе видають за інших, приписуючи собі гарну зовнішність, риси характеру, захоплення тощо. Подумай, чи хотів би ти спілкуватися з нещирою людиною?

Існують випадки потрапляння в рабство через мережу Інтернет. Дівчата та хлопці листуються з особами, які пропонують роботу за кордоном або одруження. Також існують випадки, коли за допомогою спілкування просять надіслати фотокартки, а потім, використовуючи монтаж, створюють фотокартки і розміщують на сайтах для дорослих.

З поширенням використання Інтернету з'явилося таке явище, як spam. Це коли на поштову адресу приходять листи з рекламними пропозиціями. Іноді за день їх може надійти від одного до 50. Уберегтися від цього дуже важко. Також Інтернет використовується шахраями, які можуть вимагати гроші, наприклад, на організацію допомоги. Як правило, дається тільки рахунок для перерахування грошей, немає ні координат організації, ні інформації, якою діяльністю вони займаються, як довго існують тощо. Або надсилається інформація про виграш грошей або якоїсь речі. Для того, щоб отримати приз, треба зателефонувати за номером телефону, який є платним. А потім приходить великий рахунок за телефон. Проблемним питанням є питання безпеки даних. Комп'ютери, підключені до глобальної мережі, стають більш уразливими. І нема ніякої гарантії, що дані не використовують інші.

 

Основні правила безпечної поведінки в Інтернеті та інтернет-етики для дітей та підлітків.

  • Небажано розміщувати персональну інформацію в Інтернеті. Персональна інформація – це ваше повне ім'я, прізвище, номер мобільного телефону, адреса електронної пошти, домашня адреса, номер школи, фото з вами, членами вашої родини, друзями.
  • Якщо ви публікуєте фото чи відео в Інтернеті, їх може подивитися кожен. Зважайте на це.
  • Не надсилайте у листі інформації великого обсягу (картинки, фотографії тощо) без попередньої домовленості з вашим співрозмовником.
  • Не відповідайте на спам (небажану електронну пошту).
  • Не відкривайте файли, які надіслали невідомі вам люди. Ви не можете знати, що насправді міститься у цих файлах – там можуть бути віруси або фото, відео з «агресивним» змістом.
  • Пам’ятайте, що віртуальні знайомі можуть бути не тими, за кого себе видають.
  • Якщо поруч з вами немає когось із дорослих, яким ви довіряєте і які можуть вас захистити, не зустрічайтесь в реальному житті з людьми, якими ви познайомились в Інтернеті. Якщо ваш віртуальний друг справді той, за кого себе видає, він спокійно зреагує на вашу турботу про власну безпеку.Зустрічі у реальному житті із знайомими по Інтернет-спілкуванню не є дуже гарною ідеєю, оскільки люди можуть бути дуже різними у електронному спілкуванні і при реальній зустрічі. Якщо ж ви все ж хочете зустрітися з ними, повідомте про це батьків, і нехай вони підуть на першу зустріч разом з вами.
  • Ніколи не пізно розповісти дорослим, якщо вас хтось образив.
  • Якщо хтось говорить вам, надсилає вам, або ви самі віднайшли у мережі щось, що бентежить вас, не намагайтеся розібратися в цьому самостійно. Зверніться до батьків або вчителів - вони знають, що треба робити.
  • Не відкривайте листи електронної пошти, файли або Web-сторінки, отримані від людей, яких ви реально не знаєте або не довіряєте.
  • Нікому не давайте свій пароль, за виключенням дорослих вашої родини.
  • Завжди дотримуйтесь сімейних правил Інтернет-безпеки: вони розроблені для того, щоб ви почували себе комфортно і безпечно у мережі.
  • Ніколи не робіть того, що може коштувати грошей вашій родині, окрім випадків, коли поруч з вами батьки.
  • Пам'ятайте, що в Інтернеті ти спілкуєшся з людиною.
  • Відстоюйте свою точку зору, але не ображай своїх співрозмовників.
  • Дотримуйтесь етики спілкування. Завжди будьте ввічливими у електронному листуванні, і ваші кореспонденти будуть ввічливими з вами.
  • У електронних листах не застосовуйте текст, набраний у ВЕРХНЬОМУ РЕГІСТРІ - це сприймається у мережі як крик, і може прикро вразити вашого співрозмовника.
  • Не розсилайте листи з будь-якою інформацією незнайомим людям без їхнього прохання - це сприймається як «спам», і звичайно засмучує користувачів мережі.
  • Завжди поводьтеся у мережі так, як би ви хотіли, щоб поводилися з вами!Завжди будьте ввічливими у електронному листуванні, і ваші кореспонденти будуть ввічливими з вами.

 

Відеоролік для дітей.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=144&v=zPIXOPDGRAY&feature=emb_logo

 

Статтю з використанням інтернет-ресурсу узагальнила та підготувала

практичний психолог ТСШ№7 – Ігнатова Олеся Олегівна.