Психологічна служба школи. Психологічно-соціальний супровід учнів

01.11.2017   Administrator   Категорія: психологія

Основною метою діяльності психологічної служби у школі є психологічне забезпечення та підвищення ефективності педагогічного процесу з метою компетентнісного самовдосконалення вчителя і учня на гуманістично – інноваційних засадах, захист психічного здоров’я і соціального благополуччя усіх його учасників.

 Завдання психологічної служби школи:

  • створення сприятливого психологічного клімату в педагогічному та учнівському колективі;
  • сприяння всебічному повноцінному розвитку особистості, учнів навчального-виховного процесу на кожному віковому етапі, створенні умов для формування у них мотивації до самовиховання і саморозвитку;
  • забезпечення індивідуального підходу до кожного учасника навчально-виховного процесу на основі його психолого-педагогічного вивчення;
  • профілактика і корекція відхилень в інтелектуальному і психофізичному розвитку учнів;
  • соціально-психологічний супровід, який спрямований на надання соціально-психологічної допомоги соціально незахищеним категоріям учнів з метою подолання ними життєвих труднощів та підвищення їхнього соціального статусу, створення позитивної атмосфери в класах для успішного їх навчання та виховання;
  • здійснення профілактико-просвітницької діяльності та пропаганди психологічних знань, підвищення рівня психологічної грамотності педагогів та батьків;
  • психологічний супровід випускників до та під час зовнішнього незалежного оцінювання;
  • організація надання допомоги постраждалим внутрішньо переміщеним учням і їх сім’ям в адаптації до нових умов проживання і навчання, дітям і сім’ям учасників АТО;
  • психологічне і соціально-педагогічне забезпечення та супровід індивідуального графіку навчання дітей з особливими освітніми потребами, консультативна і просвітницька робота з батьками таких дітей;
  • допомога у вирішенні проблем адаптації дітей до навчального закладу  та запобігання конфліктам в учнівських колективах, у тому числі і засобами медіації та миробудування;
  • посилення профілактичної роботи щодо  профілактики негативних явищ в учнівському середовищі,   попередження насильства та жорстокого поводження у школі, протидії торгівлі людьми, протиправної поведінки серед неповнолітніх, конфліктів з батьками, вчителями, однолітками, запобігання булінгу і жорстокості, у тому числі й у соціальних мережах, ігрової та комп’ютерної залежності;
  • формування навичок здорового способу життя та його пропаганда;
  • здійснення профілактики девіантної і делінквентної поведінки;
  • забезпечення захисту прав і свобод дітей, створення належних соціально-психологічних умов для комфортного освітнього середовища та захисту честі і гідності учнів;
  • сприяння у розвитку колективної творчої діяльності школярів;
  • налагодження ефективної міжсекторальної та міжвідомчої взаємодії із спеціалістами відповідних служб (службою у справах неповнолітніх та дітей, органами охорони здоров’я, праці та соціального захисту населення, центрами зайнятості населення, центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді,  іншими органами виконавчої влади, а також громадськими організаціями, тощо) у забезпеченні повноцінного психологічного і соціального розвитку дітей та молоді.

Напрями психологічного забезпечення освіти школи є:

-   надання психологічної та соціально-педагогічної допомоги всім учасникам навчально-виховного процесу;

- соціально-психологічне проектування, моніторинг та експертиза умов та результатів навчальної діяльності учнів у зв’язку з процесом реформування окремих складових освітньої галузі;

- соціально-педагогічне і психологічне забезпечення превентивних заходів щодо різних форм узалежнень, соціально небезпечних ігор, насилля та жорстокого поводження, суїцидальної та агресивної поведінки;

-   соціально-психологічна робота працівників психологічної служби спрямована на профілактику асоціальних явищ (алкоголізму, наркоманії, соціального сирітства, насилля, суїцидальної поведінки тощо), труднощів у адаптації, навчання і виховання, порушень в поведінці.

 

         Психологічна служба забезпечує своєчасне і систематичне вивчення психофізичного розвитку учнів, мотивів їх поведінки і діяльності з урахуванням вікових, інтелектуальних, фізичних, статевих та інших індивідуальних особливостей, створення умов для саморозвитку та самовиховання, сприяє виконанню освітніх і виховних завдань навчального закладу.

         Психологічна служба у своїй діяльності керується Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про професійно-технічну освіту», «Про вищу освіту», «Про позашкільну освіту», «Про дошкільну освіту», іншими нормативно-правовими актами.

         Діяльність психологічної служби в школі забезпечується практичним психологом та соціальним педагогом.

         Основними видами діяльності психологічної служби є:

діагностика – психологічне обстеження учнів, їхніх груп та колективів, моніторинг змісту і умов індивідуального розвитку учнів,  визначення причин, що ускладнюють їх розвиток та навчання;

корекція – здійснення психолого-медико-педагогічних заходів з метою усунення відхилень у психофізичному та інтелектуальному розвитку і поведінці, схильності до залежностей та правопорушень, подолання різних форм девіантної поведінки, формування соціально корисної життєвої перспективи;

реабілітація – надання психолого-педагогічної допомоги учням, які перебувають у кризовій ситуації (постраждали від соціальних, техногенних, природних катастроф, перенесли тяжкі хвороби, стреси, переселення, зазнали насильства тощо), з метою адаптації до умов навчання і життєдіяльності;

профілактика – своєчасне попередження відхилень у психофізичному розвитку та становленні особистості, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям у навчально-виховному процесі;

прогностика – розробка і застосування моделей поведінки групи та особистості у різних умовах, проектування змісту і напрямів індивідуального розвитку учнів і складання на цій основі життєвих планів, визначення тенденцій розвитку груп та міжгрупових відносин.

Діяльність психологічної служби включає такі основні напрями:

консультативно-методична допомога всім учасникам навчально-виховного процесу з питань навчання, виховання і розвитку учнів, допомога органам державного управління у плануванні освітньої діяльності;

просвітницько-пропагандистська робота з підвищення психологічної культури в навчальних закладах та у сім`ї;

превентивне виховання (через засоби масової інформації, під час навчальної діяльності в рамках навчальних програм або як окремого предмета), метою якого є формування в учнів орієнтації на здоровий спосіб життя та захист психічного здоров`я; профілактика алкоголізму, наркоманії, ВІЛ-інфекції і злочинності.

         Працівники психологічної служби у своїй діяльності виконують такі функції:

діагностичну: вивчає та оцінює особливості діяльності і розвитку учнів, мікроколективу (класу чи групи), шкільного колективу в цілому, неформальних молодіжних об'єднань; досліджує спрямованість впливу мікросередовища, особливостей сім'ї та сімейного виховання, позитивного виховного потенціалу в мікрорайоні та джерела негативного впливу на дітей та підлітків;

прогностичну: прогнозує на основі спостережень та досліджень посилення негативних чи позитивних сторін соціальної ситуації, що впливає на розвиток особистості учня чи групи; прогнозує результати навчально-виховного процесу з урахуванням найважливіших факторів становлення особистості;

консультативну: дає рекомендації (поради) учням, батькам, вчителям та іншим особам з питань соціальної педагогіки; надає необхідну консультативну соціально-педагогічну допомогу дітям, підліткам, які потребують піклування чи знаходяться у складних життєвих обставинах;

захисну: забезпечує дотримання норм охорони та захисту прав дітей і підлітків, представляє їхні інтереси у різноманітних інстанціях (служби у справах неповнолітніх та дітей, поліції, суди тощо);

профілактичну: переконує учнів в доцільності соціально значимих норм та правил поведінки, ведення здорового способу життя, сприяє попередженню негативних явищ в учнівському середовищі;

соціально-перетворювальну: надає соціальні послуги, спрямовані на задоволення соціальних потреб учнівської молоді; здійснює соціально-педагогічний супровід навчально-виховного процесу, соціально-педагогічний патронаж соціально-незахищених категорій дітей; сприяє соціальному і професійному визначенню особистості, дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію молоді;

організаційну: координує діяльність та взаємодію усіх суб’єктів соціального виховання; сприяє соціально корисній діяльності дітей і підлітків; формує демократичну систему взаємостосунків в підлітковому середовищі, а також серед дітей і дорослих.

         Специфіка функцій працівників психологічної служби потребує безперервного самовдосконалення, широкої поінформованості, обізнаності, ерудиції, глибоких спеціальних знань. Працівники психологічної служби мають бути цікавими для оточення.

Практичний психолог:

         Надає психологічну допомогу різного виду (психокорекційна, реабілітаційна та консультативна), визначивши фактори, що перешкоджають розвитку особистості учнів.

         Зберігає професійну таємницю, не розповсюджує відомостей діагностичної і корекційної роботи, якщо це може завдати шкоди дитині чи її оточенню.

         Здійснює професійну діяльність, яка насамперед спрямована на збереження психологічного, соматичного і соціального стану учнів школи у процесі виховання та навчання.

         Сприяє охороні прав дитини відповідно до Конвенції з охорони прав дитини.

         Надає допомогу учням, батькам (особам, які їх замінюють), педагогічному колективу у вирішенні конкретних проблем.

         Проводить психологічну діагностику різного профілю і призначення.

         Складає психолого-педагогічні висновки за матеріалами психодіагностики з метою орієнтації вчителів та батьків в проблемах особистісного або соціального розвитку учнів.

         Бере участь у плануванні та розробці розвиваючих та корекційних програм освітньої діяльності з урахуванням індивідуальних особливостей учнів, сприяє розвитку у них готовності до орієнтації в різних ситуаціях життєвого та професійного самовизначення.

         Здійснює психологічну підтримку творчо обдарованих учнів, сприяє їхньому творчому розвитку й пошуку.

         Проводить психолого-педагогічну корекцію порушень соціалізації особистості учнів.

         Формує психологічну культуру учнів, педагогічних працівників, батьків.

         Консультує вчителів з питань практичного застосування психології, орієнтованої на підвищення соціально-психологічної компетенції учнів, вчителів, батьків.

         Бере участь в роботі педагогічної ради, підготовці та проведенні атестації педагогічних працівників, проведенні семінарів та засідань методичних об`єднань; у розробці навчальних програм, посібників, методичних рекомендацій.

         Проводить семінари та консультації для педагогічних працівників з питань психологічних аспектів розвитку, навчання, виховання учнів.

Соціальний педагог:

         Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 02.07.2009р. №616 «Про внесення змін до Положення про психологічну службу системи освіти України» соціальний педагог навчального закладу:

         вивчає та оцінює особливості діяльності і розвитку учнів, мікроколективу (класу чи групи), шкільного колективу в цілому, досліджує спрямованість впливу мікросередовища, особливостей сім’ї та сімейного виховання, позитивного виховного потенціалу соціального середовища та джерела негативного впливу на учнів;

         прогнозує на основі спостережень та досліджень посилення негативних чи позитивних сторін соціальної ситуації, що впливає на розвиток особистості учня, групи; прогнозує результати навчально-виховного процесу з урахуванням найважливіших факторів становлення особистості;

         дає рекомендації учням, батькам або особам, які їх заміняють, вчителям з питань соціальної педагогіки; надає необхідну консультативну соціально-педагогічну допомогу учням, які потребують піклування чи перебувають у складних життєвих обставинах;

         сприяє захисту прав учнів, представляє їхні інтереси у службі у справах неповнолітніх та дітей, у правоохоронних та судових органах;

         бере участь у формуванні навичок дотримання норм та правил поведінки, ведення здорового способу життя, сприяє попередженню негативних явищ серед учнів;

         надає соціальні послуги, спрямовані на задоволення соціальних потреб учнів; здійснює соціально-педагогічний супровід навчально-виховного процесу, соціально-педагогічний патронаж соціально незахищених категорій учнів ; сприяє соціальному і професійному визначенню особистості, дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію молоді.

         В діяльності соціального педагога можуть бути виділені три аспекти: 1) участь в управлінні навчальним закладом; 2) участь у виховному процесі; 3) участь в організації виховного середовища.

        

Авторизація
Шкільне життя
Увага! Батькам першокласників! МОЗ виклало в новій редакції форму первинної облікової документації № 086/о Другий Міжнародний освітній саміт у Мюнхені - збереження і розвиток національної ідентичності (партнерська співпраця із Schule-UA) НАКАЗ 02.05.24 Тернопіль № 20 Про організоване завершення 2023/2043 навчального року та проведення підсумкового оцінювання учнів НАКАЗ 02.05.2024 № 19 Про звільнення від проходження ДПА учнів ТСШ№7, які завершують кожен рівень повної загальної середньої освіти , у 2023/2024 навчальному році Оголошення про проведення конкурсу на заміщення посади директора Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №7 з поглибленим вивченням іноземних мов Тернопільської міської ради Тернопільської області Заява про зарахування до закладу освіти Про порядок організації та проведення електронного зарахування дітей до першого класу Інформація для батьків майбутніх першокласників

Національна дитяча гаряча лінія